דרכו של שופט בית המשפט העליון אדמונד לוי ז"ל -  והיותו דמות מופת בקרב עולם המשפט הישראלי - מסמלת יותר מכל את הערכים בהן מאמינה אייסף: לימודים אינטנסיביים, עבודה מסורה, מחויבות חברתית. אדמונד לוי נפטר בחודש מרץ 2014 אחרי שנות קריירה מזהירה במשפט הישראלי וכן בחברה כולה. בשל מחויבותו החברתית הוחלט באייסף לקיים טקס שנתי לזכרו.

מזה שלוש שנים מקיימת אייסף טקס מלגות הכולל הענקת פרס מצטיינים במשפטים לזכרו של השופט. השנה התקיים האירוע ב-14 במרץ האחרון באוניברסיטת תל אביב, בנוכחות נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, שרת המשפטים ח"כ איילת שקד, שופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר ביניהם השופטות דורית בייניש, דליה דורנר ודפנה ברק-ארז וכמובן משפחתו של השופט אדמונד לוי ז"ל.

והזוכה השנה היא...ימית כהן, חברת אייסף בשנה השלישית ללימודי משפטים באוניברסיטת חיפה. בשיחה שקיימנו מספרת כהן בהתרגשות על האירוע המכובד בו קבלה את הפרס המכובד:

"נולדתי בטירת הכרמל בה אני גרה גם היום. יש לי שני אחים בוגרי אייסף, אחות – מהנדסת בוגרת המכללה אורט בראודה בכרמיאל ואח שלומד הנדסת מחשבים בטכניון. בארוחות שישי סביב השולחן דובר רבות על קרן אייסף, על הערך המוסף שבמלגה, על השאיפה למצוינות, המחויבות החברתית על כך שאין זה חשוב מהיכן אתה מגיע – אייסף תלווה אותך לאורך כל הדרך.

בשרות הצבאי עבדתי כמזכירה רפואית ב"בית חולים 10" – בית חולים צבאי באזור חיפה אבל כבר בסוף השרות החלטתי שאלמד משפטים ולצורך זה למדתי שנה במכינה של האוניברסיטה – אותה סיימתי בהצטיינות. ואז התקבלתי לאוניברסיטה והשמחה הייתה גדולה."

הקשר עם אייסף התחיל כבר בשנה הראשונה?

"כן, כבר בשנה הראשונה התחלתי את הפעילות החברתית. במסגרת פרויקט "גשר לאקדמיה" של אייסף בשיתוף פר"ח חנכתי תלמידה מבית הספר התיכון שיפמן בטירת הכרמל בו גם אני למדתי. בנוסף לעזרה בלימודים החניכה שלי הייתה זקוקה גם לתמיכה נפשית ואני גאה שהצליחה לסיים את שנת הלימודים בהצטיינות. בשנה ב' ללימודים הייתי רכזת אקדמית בקהילה - תכנית לאקטיביזם חברתי המשותפת לאייסף ולאוניברסיטת חיפה. נבחרתי להיות אחראית על האקטיביזם החברתי בקהילת הלהט"בים בחברה הערבית כשהמטרה שלנו הייתה לחזק אותם, לסייע להם להכיר את זכויותיהם, ולעודד אותם להיות מי שהם מתוך ידיעת הקשיים איתם מתמודדים בחברה בהם חיים. לחברה הערבית קשה לקבל את הלהט"בים – כפי שגם לחברה החרדית קשה לקבל את החריגים שבתוכה. רצינו לסייע להם לחולל שינוי חברתי."

בשנה השלישית המשכת באותו מסלול?

"בשנה הנוכחית, שנה ג', הפכתי ל'רכזת מנהיגות ופיתוח אישי' בתכנית אייסף חיפה והעמק. הפעילות שלנו מתקיימת באוניברסיטת חיפה וגם בעמק יזרעאל"

זה נשמע תפקיד מאתגר מאוד. במה במתבטאת הפעילות?

"אנחנו שואפים לפתח את יכולות המנהיגות הנמצאות בכל אחד מהסטודנטים שלנו. אנחנו רוצים לתת להם את הכלים הנכונים כך שבסוף השנה – הם יישמו את מנהיגותם החברתית באמצעות יוזמה בקהילה. בחרנו ביוזמה שמתמקדת בהורים צעירים בטירת הכרמל".

על סמך אילו נתונים חשבתם על פעילות בקרב הורים צעירים?

"בטירת הכרמל, כמו במקומות אחרים בארץ חיים זוגות הורים צעירים בעלי קשיים כלכליים וילדים בגיל הרך. קבלנו נתונים מ'המרכז לפעוט' וכן מעירית טירת הכרמל שהצביעו על בעיותיהם של זוגות צעירים שמתמודדים בעיות פרנסה, בעיות בגידול ילדים, עם חיי הזוגיות שלהם. לאור הקשיים היום-יומיים הם אינם מסוגלים לחיות ביחד כזוג צעיר, ליהנות מהחיים, לבלות, לנשום לרווחה. חשבנו לארגן ערב להורים הצעירים ביחד עם גורמים אחרים בעיר – 'המרכז לפעוט', מרכז הצעירים ומר שי עטיה מעיריית חיפה האחראי על הטיפול בגנים. החלטנו לארגן סדנת בישול בהנחיית שפים מחיפה שילמדו את ההורים, גברים ונשים, להכין יחד ארוחת גורמה. העיקר כמובן הוא 'ביחד'. מכיוון שבדרך כלל אותם הורים אינם יכולים להרשות לעצמם בייבי-סיטר, הילדים ילמדו להכין קינוחים באותן זמן אבל  בחדר נפרד. בסוף הערב, כולם – הורים וילדים - יחגגו את הארוחה שהכינו. זה נראה אולי פשוט בעיני אחרים אך יש להבין שלאנשים קשי יום, המתמודדים יום-יום, שעה-שעה עם בעיות קיומיות – אין את הכלים 'לפרגן' לעצמם רגעי בילוי ביחד."

ומה יקרה ליוזמה אחרי שתסיימו אותה בהצלחה?

"אנחנו מקווים שהעירייה ומרכז הצעירים ימשיכו לקיים סדנאות מהנות ומעשירות להורים הצעירים.

במסגרת הפעילות ההתנדבותית אני חונכת מזה שנתיים גם סטודנטים שלומדים משפטים בשנה א' והייתי חברה בקליניקה לזכויות האדם של בית הספר למשפטים. במסגרת הקליניקה סייענו למיעוט הערבי בחיפה ולדיירים בדיור הציבורי, בעיקר לאנשים עם מוגבלויות. סייענו להם מבחינה משפטית לממש את זכויותיהם לקבלת עזרה ממוסדות כמו בטוח לאומי, הרווחה וכו'."

מה מסמל בשבילך הפרס ע"ש השופט העליון אדמונד לוי?

"זה כמובן כבוד גדול, זהו פרס על מצוינות אקדמית וזה עידוד להמשיך בדרך בה בחרתי. אני מודה שזה גם סיוע כלכלי חשוב כי התחלתי בהכנות להתמחות כעו"ד  ונאלצתי להפסיק לעבוד בשתי העבודות בהן עבדתי במקביל ללימודים ולפעילות החברתית. יש לי כמובן את המלגה של קרן אייסף וזאת גם ההזדמנות להודות לאנשי הקרן לסיוע היקר מפז שהם מעניקים לי."

Back to top