"עשינו מהפכה בבריאות, בתחום האשפוז בפרט וברפואה בכלל, מכריז ד"ר איב ביטון מייסד ומנהל רפואי. ד"ר ביטון, בוגר גאה של אייסף, הקים שני מזימי רפואה מוכרים וחשובים דווקא בימים אלה: 'ביקורופא'– רפואה עד הבית ו-'Second Opinion' חברה לייעוץ און-ליין עם מומחים רפואיים מכל העולם. "שירותים אלה, הוא אומר הביאו לשינוי פני הרפואה כפי שמוכרים לנו ותרמו לשיפור עצום באיכות הטיפולים בכל הרמות".

סיפורו של ד"ר ביטון – יליד פריז שעלה ארצה בגיל שלוש ובן למשפחה שמוצאה ממרוקו, מתחיל בבת גלים שליד חיפה. "בבת גלים, היה אז בית חולים שאכסן גם בית הספר לרפואה של הטכניון. כילד שיחקתי על המדשאות של בית החולים רמב"ם למרות שאז עדיין לא חשבתי על לימודי רפואה: למדתי בבית ספר מקצועי וחלמתי להיות מהנדס אך לדעתי רעש הגלים שליווה את ילדותי הביא אותי לבחור בשרות צבאי בחיל הים, שם עסקתי ברפואת צוללנים. ומכאן הדרך ללימודי רפואה הייתה סלולה" הוא אומר.

איך התחילה תקופת הלימודים שלך?

"בחרתי ללמוד באוניברסיטת בן גוריון בנגב שכן שם בפקולטה לרפואה לומדים לימודי קליניקה כבר בשנה הראשונה". כאן כדאי לציין כי בבתי ספר לרפואה אחרים השנים הראשונות מוקדשות למקצועות כמו כימיה, פיזיקה, ביוכימיה וכו' והמגע עם החולים – הקליניקה - מתקיים בשנים גבוהות יותר. "אין כמו לקבל אחריות על חולה כבר מתחילת הדרך, זה מגביר את המוטיבציה" אומר ד"ר ביטון. אחרי שש שנות לימוד באוניברסיטת בן גוריון עשה את תקופת הסטאז' ברפואה פנימית בבית החולים איכילוב בתל אביב. את תקופת ההתמחות המשיך בבית החולים מאיר בכפר סבא שם התמחה ברפואה בפנימית אצל פרופ' מוטי רביד וכן בקרדיולוגיה. "בחרתי ב'מאיר כפר סבא' כי רציתי להתמחות בבית חולים יותר אינטימי וגם ידעתי שיש בו פנימאים ותיקים מצוינים. לאחר ההתמחות עסקתי גם ברפואת משפחה – בקיבוץ יקום. "

מתי וכיצד הכרת את קרן אייסף?

"בשנה השנייה ללימודים קבלתי מלגת דיקאן ונודע לי שהיא הוענקה על ידי קרן אייסף. הקשר עם הקרן היה מידי והתחלתי את הפעילות החברתית שלי במסגרת אייסף במתן קורסים לאסירים בבית הסוהר בבאר שבע. לימדתי על הכרת גוף האדם, על נקודות התורפה שלו ובאמצעותו העברתי מסר נגד אלימות.  ניסיתי להסביר כי לדוגמה - מכת אגרוף אינה מכה 'תמימה' אלא יכולה לגרום לנזקים רבים. מהר מאוד הקורס הפך להצלחה: התחלתי עם חמישה אסירים ובסוף השנה היו לי 50 'סטודנטים' מבין האסירים. בהמשך הלימודים יזמתי פרויקט לחינוך תלמידים בבתי ספר לבריאות וידע הגוף – תחום חשוב שמשום מה נזנח. סטודנטים לרפואה מכל רחבי הארץ מתנדבים להעביר קורסים לתלמידי בתי ספר. המיזם מתקיים בשיתוף עם פר"ח ועם הבטוח הלאומי משנת 1981 בכל רחבי הארץ . זה היה המיזם הראשון שלי ברפואה... בהיסטוריה שלי עם אייסף אפשר לציין שהייתי חבר הנהלת הקרן במשך עשר שנים – דרך ארוכה...בה תרמתי מזמני ומכספי לקרן" הוא מספר.

ספר על תחילת קריירה היזמות "מחוץ לאייסף"?

"הניסיון מעבודתי בבתי חולים הוכיח לי שוב כי העומס בחדרי המיון ובמחלקות השונות אינו מוצדק. ראיתי מקרים רבים מספור בהם החולה יכול להיות מטופל בביתו בהצלחה גדולה בהרבה מאשר במחלקה עמוסה בבית החולים. זה הביא אותי להקמת המיזם שר"ן רפואה עד הבית המבוסס על ניסיון בשטח והגיון בריא. הטיפול הביתי יכול לחסוך מיליארדי שקלים למערכת הרפואית".

מהו ה'אני מאמין' של "שר"ן"?

"אנשי המקצוע העוסקים בטיפול בבית ובפליאציה - שרבים מהם פעילים בטיפול הביתי - הם המיטב של עולם הרפואה ומונעים מתוך הומניזם עמוק ודאגה אישית לחולה. פליאציה היא טיפול תומך בהתמודדות עם כאב ושיפור איכות החיים. הטיפול הפליאטיבי ניתן כמובן גם במסגרת ה'הוספיס הביתי' – המטפל ומלווה חולים סופניים. לדעתי זהו המקום בו הרפואה מעניקה שלא על מנת לקבל בחזרה, ולכן אני וצוות המטפלים העובדים לצידי מניחים את האגו בצד ומשלבים ידיים בידי החולה על מנת ללכת אתו דרך ארוכה, מלאה חמלה ודאגה בנוסף לידע ולטיפול האישי".

בין יתרונות האשפוז הביתי מונה ד"ר ביטון את העיקרים ביותר: 

  • בסביבתו הטבעית והמוכרת שבביתו, בקרב בני משפחתו מקבל המטופל טיפול על פי תכנית בנויה ומותאמת באופן ייעודי למצבו וצרכיו.
  • טיפול בבית מוריד את הסיכון לזיהומים וסיבוכים אחרים ויכול לקצר את משך זמן ההחלמה.
  • כמו כן אשפוז בבית יכול להיות מכוון וממוקד יותר לשיפור איכות ונוחות החיים.
  • לאנשים עובדים הזקוקים לאשפוז ממושך הטיפול הביתי יכול ליצור פתרון הולם, שכן אותם מטופלים יוכלו לעבוד במהלך היום ולקבל טיפול בביתם בשעות הערב, ובכך לחזור לשגרת יומם.
  • טיפול בבית שומר גם על שגרת החיים של בני משפחה וחוסך מהם זמן יקר בנסיעות למוסד האשפוז, חיפוש חנייה, תשלום על החנייה וכיו”ב.

"טיפול הבית, מסכם ד"ר ביטון, מהווה מהפכה בכך שהוא מעמיד את בתי החולים במקום של טכנולוגיה ואילו הבית ממוקד ברווחת החולה ובסביבה התומכת בדאגה האישית. כמובן שהמאושפז הביתי יכול להיות בקשר באמצעות מוקד חרום טלפוני עם רופא בכיר שמחליט באם הוא חייב להגיע לבית חולים. יש לחנך דור שלם של חולים פוטנציאליים לכך שהטיפול בבית אינו פחות טוב אלא לעתים טוב מבית חולים.

כיצד מתבצע המיון החולים המיועדים לטיפול ביתי?

"זוהי שעתם היפה של רופאי המשפחה: עליהם להחליט אם יש מקום להגיע למיון בית החולים או לקבל הרפואה הביתית. בהזדמנות זאת יוחזר לרופאי המשפחה גם הכבוד שאבד המשך השנים לטובת בתי החולים הממוסדים".

מהו ארגון שר"ן אותו הקמת ביחד עם רעייתך איילת ביטון?

הקמנו את 'שרן רפואה עד הבית' בשנת 2004 על מנת לספק ליווי וטיפול רפואי מקצועי בסביבה הביתית. אנו מספקים צוות רפואי כולל אחיות וטיפולים שוטפים, ליווי לחולים אונקולוגיים ובדיקות מעבדה הנעשות בבית החולה. במשך שנות פעילותנו ערכנו למעלה מ-900,000 ביקורי בית וכ-50,000 ימי אשפוז ביתי. אנחנו מוכרים על ידי כל קופות החולים המעבירות אלינו את החולים. על כן הטיפול ניתן לחולה ללא עלות כספית והוא כלול בדמי החברות לקופה המסוימת. בשנת 2004 שקמה ההתארגנות שלנו התנגד משרד הבריאות למהלך אך אחרי 16 שנות ניסיון המשרד תומך בנו ובכך אפשר לדבר בהחלט על מהפכה היסטורית בתחום הרפואה.

 

האם הטיפול הביתי מוכיח את עצמו בימי הקורונה?

 

"יותר מאי פעם! חולים מאומתים שחשים תסמינים מדאיגים ונמצאים בחרדה מהתדרדרות מלווים על ידי צוותים רפואיים מוגנים על פי כללי בתי החולים. במקרה הצורך הם קובעים באם על החולה לעבור למחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים." 

 

.

Back to top