מפגשי זום עם הסטודנטים

שיחה עם מירי רבינוביץ מרציאנו מנהלת הפרויקטים באייסף

מירי בוגרת של הקרן, למדה עבודה סוציאלית לתואר ראשון במכללת ספיר ובימים אלה לומדת לתואר שני באוניברסיטת תל אביב. עוד בתקופת לימודיה הייתה פעילה בקרן כרכזת וכיום מנהלת את תחום הפרויקטים והאקדמיה בקרן, מערכת ענפה של פרויקטים וקשרי אקדמיה, כשתחתיה מנהלי התוכניות, רכזים ורכזות תוכניות.

כיצד התארגנתם לעבודה בימי משבר הקורונה?
"בימים אלה כל הצוות הניהולי של הקרן עובד באופן מלא מהבית דרך הטלפון ופגישות זום, ומקווים לחזרה מהירה לשגרה. ממש בתחילת התקופה היה צורך להבין  את המצב החדש, ולעכל אותו ומיד התחלנו בדיונים והיערכות מותאמת. קיימנו שיחות חשיבה לגבי כל פרויקט ופרויקט, ובדקנו מה ניתן להעביר לאמצעים מקוונים. למרות שתחילת תקופת ההסגר הביתי התחילה בזמן החופשה הסמסטריאלית בה תוכנית המנהיגות בימי שישי בהשהיה, בפרויקטים היה צורך בהמשכיות שכן החניכים שלנו נמצאים מחוץ למסגרת הבית ספרית וזקוקים לנו תמיד, ועכשיו עוד יותר. הפרויקטים ברובם הגדול ממשיכים בפעילות ענפה, כשהמנהלות, רכזים והסטודנטים מכווננים להיות שם עבורם בתקופה הזו שהיא מאתגרת מאד.

"הבנו כי פעילות דרך 'זום' ותוכניות מקוונות אחרות הן מתאימות למטרותינו. כך פרויקט הדגל שלנו 'גשר לאקדמיה' ע"ש סלים ולונה בנדטה שהוא פרויקט משותף עם ארגון פר"ח והרשויות המקומיות בערים נשר וחולון, הוא פרויקט שנעשה באופן פרטני ולכן היה צורך רק בסוויץ' מחשבתי על מנת לעבור לשיטה מקוונת. לסטודנטים היה קל וגם לתלמידים, שכן בזכות גילם הצעיר האמצעים המקוונים מוכרים להם וקלים להנגשה. הם רגילים לחיים וירטואליים בטלפונים ובאי-פדים. בתוך המודל הזה אנחנו גם פועלים באופן קבוצתי של סדנאות לכלל התלמידים והסטודנטים הלוקחים חלק בפרויקט. אלו מפגשים שהיה לנו יותר מאתגר לקיים, ובכל זאת החלטנו לבצע התאמות ולהעביר גם מפגשים אלו למקוונים. במפגשים דיברנו כמובן קודם כל על המקום של כל אחד בתוך המצב החדש, על החרדה שחלקם חווים. לצד זאת היה חשוב לנו להכניס גם תוכן אחר, שקצת ינתק את המחשבה מהמצב הנוכחי ויאפשר עיסוק בתכנים מרעננים יותר. לדוגמא בתיכון ע"ש הרצוג בחולון המנחים החברתיים העבירו מפגש בנושא יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

"גם בפרויקטים אחרים שלנו, כמו מיזם משותף עם קק"ל, בו הסטודנטים מעבירים קבוצות מנהיגות עם חניכים מהפריפריה, הצלחנו להמשיך ולהפעיל חלק מהקבוצות במפגשים מקוונים. גם סטודנטים שלנו הפועלים במרכזי צעירים חלקם המשיכו בעשייה ועוסקים בייעוץ והכוונה ללימודים גבוהים ולמלגות באופן מקוון" היא מספרת.
 

ישנן גם יוזמות חדשות?

"כן, לפני כשבועיים נכנסנו למיזם משותף עם הג'וינט, מטה ישראל דיגיטאלית במשרד לשוויון חברתי ועם עיריית ירושלים, המחלקה לגיל השלישי. רכזות העירייה סיפרו כי ישנם כ-10,000 קשישים שבזמן השגרה מגיעים למרכזי יום לקשיש, שכמובן בעת הזו נסגרו, והקשישים נמצאים בביתם ללא חברה מספקת. החלטנו שהסטודנטים שהעשייה החברתית שלהם לא יכולה להימשך לאור המצב במתכונת הרגילה, יעברו לפעילות הקשורה בקשישים אלו. כל סטודנט מוצמד לקשיש ומלמד אותו מרחוק כיצד להשתמש באמצעים דיגיטליים: וואטס-אפ, אי מייל, זום, אתרים שונים ואפליקציות שמאפשרים להם לתקשר עם קופות החולים או עם הרופאים שלהם, להזמין משלוחים, ליצור אלבום תמונות דיגטלי ועוד. בהתאם לתחומי העניין שהקשיש מעוניין ללמוד, ובהתאם לשעות והימים שכל אחד מהם פנוי. זה תופס תאוצה ועוד ועוד קשישים נרשמים. זה פועל בצורה מדהימה ואנו מאושרים כי כולם יוצאים מורווחים מהפעילות.  דוגמא לכך ניתן לראות בסטודנט שלנו מתוכנית באר שבע, שמעוניין לשפר את האנגלית שלו, והוא בקשר עם קשיש שדובר אנגלית. באופן כזה הסטודנט מלמד את הקשיש על אפליקציות שונות, והקשיש מתרגל עם הסטודנט את האנגלית שלו, וכך שניהם יוצאים מורווחים ובתחושה משמעותית שכל כך חשובה בימים אלו".


 

שיחה עם רוני דגני – מנהלת תוכנית בראודה טכניון.

רוני דגני - מנהלת תוכנית אורט בראודה והטכניון עסוקה בימים אלה בסוגיית מעבר תוכנית מנהיגות ופרויקטים החברתיים בהם היא עוסקת ביום יום לאמצעים דיגיטליים. היא מנהלת תכנית של 59 סטודנטים מהתואר הראשון הלומדים הנדסה, רפואה ואדריכלות  במכללת אורט בראודה בכרמיאל ובטכניון. המשתתפים לוקחים חלק בתוכנית למנהיגות חברתית המתקיימת במהלך הלימודים אחת לשבועיים בימי שישי.  "בתוך מפגשי המנהיגות , הרכזים מעבירים שתי יחידות לימוד בנות שעה וחצי ובסיום המפגש מתקיימת מליאה תוכניתית שבה מתקיים שיח ומפגש של הקבוצות. במליאה נחשפים הסטודנטים לתכנים בנושאים שונים ומתנסים בעצמם בעמידה מול קהל במסגרת פינה קבועה של חשיפה אקטואלית – השבועיים שעברו ".

"תוכנית המנהיגות, אומרת רוני דגני נוגעות בכל אחד מהסטודנטים שלנו והיא נועדה להעשיר אותם ולהכין אותם לעשייה ומעורבות בחברה. יחידות התוכן המועברות במפגשי המנהיגות,דנות בנושאים של זהות, ברור ערכים, ידע חברתי וכלכלי, כלים ומתודות למנהיגות אישית וחברתית וכן סדנאות חיצוניות שמכינות אותם לעולם התעסוקה.

בתחום העשייה החברתית "הסטודנטים שלנו הלומדים בשנים א' וב' פועלים בפרויקט "גשר לאקדמיה" בחניכה פרטנית של נערים מבית הספר עירוני א' בחיפה ופנימיית כפר הילדים בכרמיאל. מרבית הנערים חסרים את התמיכה והעזרה הלימודית והרגשית והסטודנטים שלנו שחונכים אותם מהווים עבורם אח גדול ומלווים אותם לימודית וחברתית לאורך השנה. בימים אלה נוכחות הסטודנט בחיי החניך היא חשובה יותר מתמיד. הנערים מתקשים בלמידה מקוונת וחווים תחושת בדידות ולחץ ולכן העשייה של הסטודנטים שממשיכה בימים אלו ביתר שאת בשיחות טלפון, ווטסאפ ושאר הפלטפורמות הדיגיטליות. כמו כן, גם המנחים החברתיים שמקיימים מפגשים קבוצתיים של כלל הסטודנטים והחניכים בפרויקט , הבינו את חשיבות הרגע וקיימו מפגש חברתי משותף של כל החונכים והחניכים והציעו פרויקט התנדבות משותף של סטודנט ונער עם קשישים בודדים בתקופה זו.

סטודנטים בשנים ג וד פועלים בפרויקט משותף של אייסף וקקל בערים קריית אתא , קריית ים, כרמיאל , עכו וצפת . שם הם מנחים ומפעילים קבוצות נוער לאורך השנה במפגשים שמטרתם ליצור שיח זהותי ואישי עם הנוער , בנית עתיד ומנהיגות אישית . גם קבוצות אלו ממשיכות לפעול בתקופה זו על מנת לשמר את הקשר והחיבור הקבוצתי שנבנה בתחילת השנה , להפיג את הבדידות והחרדה ולשמור על שיח פתוח של הנערים עם הסטודנטים שמלווים ותומכים אותם .

"בתקופה זאת שהיא רוויה באתגרים,  קיימנו את מפגש פתיחת הסמסטר שתוכנן להתקיים בטכניון  ב-20 במרץ כמפגש מקוון . 4 קבוצות האם לפי השנים נפגשו לאחר מעל לחודשים שלא ראו זה את זה עקב תקופת המבחנים . התקיימו יחידות שונות על פי התהליך השנתי בקבוצות בנוסף לסדנה חיצונית כחלק "מתוכנית מדע בונה חברה"  כהכנה לעולם התעסוקה – הכנה לראיון אישי באנגלית של חברת wallstreet . למרות הקושי בליצור שיח קבוצתי , המפגש הוכתר בהצלחה כאשר הסטודנטים שמחו להתראות, לשתף ולקיים שיח שונה למרות המצב.

"בעקבות הצלחת המפגש וחשיבות המשך הקשר עם הסטודנטים בתקופה זו התקיים מפגש נוסף לכבוד פסח בנושא ' מעבדות לחרות' כאשר בסיום המפגש התכבדנו בברכה של המייסדת ויו"ר הכבוד של הקרן, הגברת נינה ויינר".

 

Back to top