אלקסה ירמולוב – מנהלת תוכנית המסלול

מיזם משותף של נציבות שירות המדינה, ועד הסטודנטים בשירות המדינה וקרן אייסף

"שרות המדינה הוא המעסיק הגדול ביותר במשק הישראלי ולא רבים מודעים לכך, אומרת אלקסה ירמולוב – מנהלת תוכנית המסלול לסטודנטים בשירות המדינה.  היא הייתה מלגאית של קרן אייסף ולמדה סוציולוגיה והיסטוריה באוניברסיטה העברית. "אנו עוסקים בדור הבא של משרתי הציבור ומנהיגי המדינה.

"אנחנו מכשירים סטודנטים וסטודנטיות למנהיגות ציבורית, מדובר בתכנית המשותפת של הקרן עם נציבות שרות המדינה ועם ועד הסטודנטים בשרות המדינה. כ-4,000 סטודנטים עובדים בשרות המדינה כשכירים במהלך לימודיהם במסגרת תקן יותר צנוע של שעות עבודה – 120 שעות לחודש. סטודנטים אלה אינם מלגאים והם משתתפים כשליחות מתוך רצון להתפתח בשרות המדינה.
 

איך מתבצעת ההכשרה שאתם מעניקים?

"מסלול תכנית המפגשים של לימודי ההכשרה מתקיימים פעמיים בחודש במשך ארבע שעות מתוכן שעתיים הם בתשלום ועוד שעתיים על חשבונם של הסטודנטים. המפגשים מתקיימים בירושלים אך הסטודנטים מגיעים מכל רחבי הארץ. הם מתקיימים בימי שלישי – פעמים בחודש בקרית הממשלה, דבר שמקרב אותם לנושא, למקום שמתקבלות בדרך כלל ההחלטות החשובות. הם לומדים מנהיגות דהיינו כיצד להיות עובדי מדינה תוך כדי הבנת התמונה הרחבה של האתגרים החברתיים. "התוכנית משלבת בתוכה תכנים מתוך תוכנית המנהיגות של קרן אייסף וכלים רלוונטיים להמשך הקריירה בשרות המדינה".
 

באילו משרדי ממשלה לומדים הסטודנטים?

"הסטודנטים באים מ-14 משרדים ממשלתיים שונים כמו משרד הכלכלה, משרד התחבורה, משרד ראש הממשלה, נציבות שרות המדינה, משרד המשפטים ועוד."
 

ומה תפקידך במערך זה?

"היוזמה לתוכנית הגיעה מהשטח, ועד הסטודנטים בשירות המדינה הבינו את הצורך במסגרת שתעניק לסטודנטים כלים, נטוורקינג ותעודד אותם להמשיך בשירות המדינה, מדובר בהון אנושי משכיל ואיכותי וכרגע המסלול למשרה בשירות המדינה איננו סלול למי שהתחיל לעבוד בתור סטודנט. נציבות שרות המדינה וועד הסטודנטים פנו אל קרן אייסף ויחד חברנו למיזם משותף.

הסטודנטים בתוכנית מעוניינים להמשיך לעבוד בשרות המדינה, ובזכות האינטראקציה הבין משרדית  לומדים לראות תמונה מורכבת של המציאות והשקפות מנהליות שונות, הסטודנטים צריכים להכיר את כל צרכי החברה כדי שתהיה להם ראייה כוללת של המצב.

"במסגרת תפקידי אני מזמינה מרצים, קובעת תכנים בשיתוף עם הנציבות, בונה את התוכנית ומבצעת הערכה ומדידה. בימים אלה המפגשים נערכים בזום, ומאז המעבר לפורמט החדש קיימנו שלושה מפגשים. למרות כל המגבלות אני בוחרת להתמקד ביתרונות שיש לזום להציע - שמירה על מסגרת, המשכיות ובטחון בדרך.  אני בטוחה שנצליח לקיים את יתר המפגשים המקוונים – בתקווה שלא יהיו רבים. אני חושבת שההתנסות מעבירה את המסר שצריך לדעת להתאים את עצמנו למציאות משתנה ולהשאר אופטימיים, לחפש מה כן עובד ולא רק מה לא עובד."

Back to top