ריאיון עם רותם כהן-כחלון

מנהלת רשת הבוגרים ותוכנית הדוקטורנטים

 רותם כהן-כחלון (32) גאה לעמוד בראש לא פחות מ-5,000 בוגרי קרן אייסף וכן בראש תכנית 47 דוקטורנטים אבל שיחתנו מתנהלת דווקא סביב פרויקט התנדבותי שיזמה: הכנה לצה"ל עבור נערות ונערים מאוכלוסיות מוחלשות, פרויקט שקרן אייסף מקדמת בימים אלו.

"הגעתי לרעיון ההכנה לשירות משמעותי בצה"ל מניסיון אישי ומתוך הבנה כי השרות הוא מרכיב משמעותי בפיתוח האישי ולאחר מכן בהשתלבות מיטבית בחברה ובחברה שלנו שירות משמעותי מעניק מוביליות חברתית למי שהגיעו מרקע מאתגר יותר. אני באה מרמלה - דור ראשון במשפחה ללימודים אקדמיים. למדתי מדעי המדינה ותקשורת לתואר ראשון באוניברסיטת בר אילן ותואר שני במדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב בה גם לימדתי. לאייסף הגעתי כמלגאית בתקופת הלימודים לתואר הראשון.

"לפני הגיוס לא קיבלתי כלים לגבי מה שמצופה ממני בצבא, פעמים רבות ההכנה באה מתנועת הנוער ומבית הספר. אצלנו לא הייתה הכנה כזאת, התמזל מזלי ושובצתי לתפקיד משמעותי: תחילה הייתי מש"קית הוראה ופיקוד ב'מחווה אלון' – פיקדתי על אוכלוסייה ייחודית של עולים חדשים. המשכתי לקצונה והגעתי לתפקיד פיקודי כ-מ"מ ולאחר מכן מ"פ. וכבר במהלך שרותי הצבאי התחלתי לחפש אנשים מרקע דומה לשלי ומצאתי אותם בתפקידים מנהלתיים של 'שואבי מים וחוטבי עצים'. מצאתי אותם בש.ג, בנשקייה, באפסנאות, עובדי רס"ר. ומי ישיגיד שכל עבודה וכל תפקיד מכבד את בעליו הוא כנראה לא מודע לכמה השירות הצבאי והתפקיד ששירת פותח את הדלת לאחר השחרור, איך אפשר להשוות בין חייל שסיים 3 שנים כעובד רס"ר אל מול חייל ששירת 3 שנים ב8200? זה פתח את עיניי: החלטתי שזה נושא שאני חייבת לקחת בו חלק, והחלטתי לסייע למי שהגיע מרקע דומה לשלי לקבל הזדמנויות ולהגיע לתפקידים משמעותיים בתקופת השרות הצבאי ולאחר מכן גם לאקדמיה.

"עשיתי זאת מתוך ידיעה שצה"ל הוא מקום עם מוביליות חברתית גבוהה, היום אתה נשאל בכל מקום עבודה איפה היית בצבא, זה חלק מהד.נ.א הישראלי. מי שלא שירת בצה"ל או שירת בתפקיד פחות משמעותי כמעט חסר סיכוי בהגעה לתפקידי יוקרה במגזר הציבורי, הפיננסי ועוד.

"עם השחרור, ובלי לבנות משהו מסודר החלטתי לתלות מודעות בבתי ספר תיכוניים וגם בבית ספרי ברמלה בו למדתי, בזו הלשון: 'עם קבלת הצו ראשון – דברו עם רותם, ללא עלות' ורשמתי את הפרטים שלי. הבנתי את חשיבות הכנה ליום ההתייצבות הראשון: וככה התחלתי עם בניית קבוצות או יחידים בהם פירטתי על היום עצמו, מהדבר הבסיסי כמו להביא אוכל לצו הראשון ולהתלבש בצורה מכבדת ועד הכנה לראיון האישי ולמבחנים הפסיכוטכניים. לאחר כמה שנים התחלתי להעביר הרצאות בהתנדבות בבתי ספר בפריפריה, בלוד, רמלה, בת-ים, דרום תל-אביב ועוד. ניהלתי המון שיחות אישיות על משל"בים (מועמדים לשרות בטחון). תכנית ההכנה שלי תפסה תאוצה והנערים והנערות ידעו שאפשר להתקשר אליי גם בשמונה בערב, עדיף גם ערב קודם ולא להגיע לא מוכנים. היתה לי סבלנות לכולם כי חשוב היה להכין את הצעירים והצעירות הללו: לצו הראשון יש חשיבות על התפקיד שתבצע בצבא ומכאן על מה שתהיה בעתיד: פיקוד, ניהול, קשר עם אנשים. דרך לחיים, אני רק נותנת להם את ההזדמנות, פותחת את הדלת, מה שהם יבחרו לעשות בתוך החדר זאת האחריות שלהם, אבל פתיחת הדלת היא קריטית".

את בוגרת של קרן אייסף וכיום עומדת בראש רשת הבוגרים ותוכנית הדוקטורנטים?

"לפני שהגעתי לאייסף הספקתי להיות גם יועצת פרלמנטרית במפלגת 'כולנו', עבדתי במשרד רוה"מ וגם לימדתי כמתרגלת בחוג למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב. היום אני גם חברת מועצת העיר רמלה, עיר הולדתי ובה אני מתגוררת עם בעלי רועי כחלון שגם הוא בוגר אייסף, ושתי הבנות המתוקות שלנו.

"התחלתי לעבוד באייסף בשנת 2017, במסגרת התוכניות החברתיות בהן משתתפים הסטודנטים שלנו גם הם מכוונים נוער ותיכוניסטים לקראת הצבא בדרך ללימודים גבוהים. ברור לנו כי להגיע לתפקיד משמעות בצה"ל זו גם הדרך לצמצום פערים חברתיים. ויש קשר בין הגעה לתפקיד משמעותי בצה"ל למי שמגיע מרקע של חוסר הזדמנויות והגעה לאקדמיה לאחר מכן,

"התחלנו באייסף עם שני פרויקטים להכנה לצו הראשון וגם ליום ה'מא"ה' (מיון איתור והתאמה) ובינתיים הספקנו לערוך שני כנסים אליהם הגיעו מעל 200 בני נוער מהפרויקטים של אייסף. אנחנו מתייחסים אליהם כאחים בוגרים לאחים צעירים כי הם בדיוק אנחנו לפני כמה שנים. שמחה לשתף כי בימים אלו אנו מפתחים באייסף בהובלת מירי רבינוביץ מרציאנו מנהלת הפרויקטים פרויקט גדול יותר עם ארגונים נוספים המכירים בחשיבות השרות הצבאי וההכנה אליו בקרב נערים ונערות המגיעים מרקעים של חוסר הזדמנויות.

 

Back to top